Seriehistorikern och teoretikern Pascal Lefèvre har utsetts till hedersdoktor vid Fakulteten för kultur och samhälle vid Malmö universitet. 

 

I 35 år har Pascal Lefèvre forskat om serier som efter millennieskiftet fått en allt högre status. 2003 blev han den första personen i Flandern att disputera om serier.

– När jag började fanns det väldigt få museum, akademiska konferenser eller akademiska artiklar som handlade om serieforskning, säger Pascal Lefèvre.

 

Pascal menar att seriekultur i dag har flyttat in i finrummen och det beror på den grafiska romanen: en genre som fanns redan på 1800-talet men som nu har fått ett uppsving. En grafisk roman, eller serieroman, är en längre tecknad serie i bokform som riktar sig till äldre läsare.

– Men i takt med att intresset för grafiska romaner har ökat, har tyvärr uppskattningen av mer populära serieböcker som riktar sig till barn minskat. För mig är de mer eller mindre samma medium: det är bara olika berättelser och konstarter, säger Pascal Lefèvre.

 

Pascal Lefèvre intresserade sig för tecknade serier redan innan han kunde läsa. Han kände att bilderna talade till honom. Hans första stora läsupplevelser var Tintin-böckerna och Finn och Fiffi av den belgiske författaren Willy Vandersteen.

 

Själv tror han inte att läsning av serier nödvändigtvis leder till att barn börjar läsa böcker med endast text. Han tycker inte att det ena har högre värde än det andra. Själv tittar han hellre på bra tv-serier än läser romaner.

– Jag har alltid varit mer intresserad av bilder, som filmer, målningar eller serier, än vad jag varit i att läsa bara ord. 

 

Däremot tror han att starka karaktärer kan göra att barn vill utforska olika medium.

– En karaktär kan dyka upp i ett spel, en tecknad film, en serie och så vidare. Det här kan göra så att barnet går från ett medium till ett annat, därför att han eller hon är intresserad av karaktärerna och den fiktiva världen som de lever i, säger Pascal Lefèvre.

 

 

 

 

Av: Gustav Sigala Haggren

Fler Artiklar