Reporterskola

BLT - Sydöstran: Ett forntidsprojekt 

En elev framför datorn på Mörrums skola.

Under terminen har eleverna i årskurs tre på Mörrums skola rest i tiden och skapat digitala böcker om sina äventyr.

 

Årskurs 3 på Mörrums skola har jobbat med ett projekt som heter Besök från forntiden. Det är en bok som innehåller sex kapitel och den är jättespännande. Alla elever har skrivit boken som sin egen dagbok. 

 

Alla elever på Mörrumskolan i årskurs 3 har under en längre tid arbetar med ett skrivprojekt. Projektet handlar om forntiden och eleverna har fått skapa sina egna böcker där fantasin har använts väldigt mycket.

 

Tre elever som sitter vid ett bord med sina datorer.
Arbetet med att dokumentera sina tidsresor har varit både roligt och krävande.

 

Böckerna innehåller sex kapitel. Kapitlerna heter Mötet, där läsaren får träffa forntidsmänniskan, Tidsmaskinen, där man får se en tidsmaskin och skriva en instruerande text. I tredje kapitlet som heter I forntiden landar karaktärerna i forntiden. 

 

I kapitlet Stora rubriker fick eleverna testa på att skriva en tidningsartikel och göra en löpsedel och i kapitlet Tillbaka igen kommer karaktärerna hem igen och dagboken avslutas med en haikudikt.

 

En löpsedel med texten "Mystisk maskin flygande över Bromölla".
Eleverna har testat på att skapa egna löpsedlar.

 

Alla elever fick hitta på fyra olika personer i sin berättelse som kallas för ett persongalleri, Personerna var: Sig själv, människan från forntiden, en forskare och en hjälpare från forntiden.

 

Eleverna skulle jobba med detta för att lära sig olika texttyper. Målet med detta projekt är att publicera i en app som heter Book Creator, en digital bok. Ni kan läsa elevernas böcker på skolans Facebooksida.

 

Digitala böcker som treorna på Mörrums skola har gjort.
Eleverna på Mörrums skola har gjort digitala böcker som nu finns att titta på.

 

Årskurs 3 har jobba med detta och eleverna har lärt sig om allt från istiden till järnåldern. Eleverna har lärt sig hur människorna levde, hur de såg ut, vad de åt och hur de bodde. Ja allt du kan tänka dig om forntiden.

 

Händer som trycker på ett tangentbord på en bärbar dator.
Treorna har övat på att skriva olika typer av texter. Texterna har samlats i digitala böcker.

 

Innan projektet var klart gjordes en kamratbedömning där eleverna lämnade ifrån sig texten till en kompis för att få feedback och respons, Då var meningen att förbättra texten och kanske utveckla meningar. 

 

Det fanns en checklista till varje moment, där skulle punkt, stor bokstav och stavning kontrolleras. 

 

Tre elever från årskurs 3 har blivit intervjuade och svarat på frågor.

 

Iris
Iris

 

Vilket moment var svårast och varför? 

– Moment sex var svårast för att man skulle knyta ihop alla delar och vad man hade varit med om, säger Iris. 

 

Eric
Eric

 

Vilket moment var roligast och varför? 

– Moment fyra för att man åkte till forntiden och använde mycket detaljer, säger Eric. 

 

Elin
Elin

 

Vilket moment var mest spännande och varför? 

– Moment tre för att det hade mest detaljer och var intressant, man fick rita sin egna tidsmaskin, berättar Elin. 

 

Det kapitel som var svårast var Stora rubriker där man skrev en tidningsartikel. Ja, och tänk, här sitter vi idag och skriver en tidningsartikel för Minibladet. Det roligaste kapitlet var I forntiden där man fick använda mycket detaljer och använda sin fantasi rejält. 

 

Projektet har varit roligt och vi har lärt oss om både forntiden och olika texttyper. Vi hoppas att framtida årskurs treor också får möjlighet att jobba med detta projekt. 

 

Text: Zaki Haloun, Emmie Ottosson, Nellie Salin, årskurs 3, Mörrums skolor, Karlshamn
Foto: Nellie Persson och Hermon Yermane

 

Läs elevernas tidsresor här!