Reporterskola

Sydsvenskan: Mer idrott i skolan!

En person som hoppar högt upp i luften på en skogsväg med havet framför sig.

Jag heter Märta och jag är tolv år gammal. Jag går på Bulltoftaskolan i Malmö. Här har vi idrott två gånger i veckan där vi aktiverar och rör oss. Det är bra, men jag tycker att man ska ha idrott nästintill varje dag.

 

Jag är medveten om att vissa skolor har mer idrott än andra fast jag tycker att alla skolor ska ha idrott minst fyra gånger i veckan.

 

För det första blir man glad av att röra på sig. Boken “Hjärnstark junior” förklarar hur man blir gladare efter att man har rört på sig, samt att om man rör på sig regelbundet blir man gladare överlag.

 

Dessutom förklarar Hjärnstark junior att efter att man tränat får man en “dopaminkick”, en glädjekick, kan man säga. Efter ett tag av regelbunden träning blir dopamineffekten större och håller i även när man inte har tränat. Eftersom man bli glad av fysisk aktivitet borde man ha fler lektioner i veckan för att eleverna ska vara gladare och muntrare, gärna på morgonen så att dopaminet håller i på de teoretiska lektionerna.

 

Jag själv gjorde en undersökning där jag lät en klass i årskurs fyra svara på två frågor: Blir du glad av att röra på dig?Vill du ha mer idrott i skolan?

 

20 av 21 elever svarade att de blir glada av att röra på sig och 15 av 21 elever svarade att de vill ha mer idrott i skolan.

 

För det andra är det bevisat att man blir fokuserad av att röra på sig. Här är dopaminet också inblandat. Om dopaminnivåerna är rätt hjälper de till att filtrera bort bakgrundsljud och rikta uppmärksamhet åt rätt sak. När man rör på sig hjälper man hjärnan att göra detta. Därför kommer eleverna vara mer fokuserade när de har idrottat före de teoretiska lektionerna. Dessutom blir det lättare för eleverna att ställa om från rast till arbete på lektionerna.

 

Visserligen blir det längre dagar om man har idrottslektion varje dag, men eftersom eleverna blir mer fokuserade av att röra på sig varje dag kommer de bli mer effektiva och kan då lära sig mer på kortare lektioner.

 

Enligt 1177 sover man även bättre när man rör sig regelbundet, sover man bättre har man mer energi i skolan. De går också att läsa att fysisk aktivitet påverkar hälsan positivt, man blir piggare och minnet kan förbättras. Risken för sjukdomar minskar också vilket leder till att färre elever missar skolan för att de är sjuka.

 

För det tredje rör sig majoriteten av  alla ungdomar i Sverige för lite. Bara 12 procent av flickorna och 17 procent av killarna rör sig tillräckligt mycket varje dag. Enligt Folkhälsomyndigheten ska ungdomar vara fysiskt aktiva minst 60 minuter per dag. Därför är det bra med fler idrottslektioner, då barnen får röra på sig.

 

Det jag föreslår är alltså att det ska vara ett krav för alla skolor att ha idrottslektioner minst fyra gånger i veckan. Detta för att eleverna ska bli mer fokuserade, gladare och överlag mer aktiva.

 

Avslutningsvis rekommenderar jag boken “Hjärnstark junior” för de som vill lära sig mer om hur fysisk aktivitet påverkar kroppen positivt. Stark kropp, stark hjärna!

 

Text: Märta Wieslander, 6a, Bulltoftaskolan, Malmö
Foto: Pixabay

Källor: Folkhälsomyndigheten, boken Hjärnstark junior, 1177.